Hoeveel calorieën zitten er in een appel?

by Joost | Last Updated: oktober 28, 2020

Hoeveel calorieën zitten er in een appel? Af en toe krijg ik de vraag of er veel calorieën er nou eigenlijk in een appel zitten. Appels zijn natuurlijk gezond maar toch vragen mensen zich af hoeveel calorieën er in zitten en of je er dik van wordt.

Een appel weegt gemiddeld 150 gram en heeft 81 calorieën (54 kcal per 100 gram). Door de hoeveelheid voedingsvezels in een appel zorgt je lichaam ervoor dat de suikers niet in vet worden opgeslagen. Daarom is het ook zo belangrijk de hele appel te eten en niet alleen appelsap te drinken.

Hoeveel-calorieen-zitten-er-in-een-appel

Wat bespreken we in deze uitgebreide post:

Hoeveel calorieën zitten er in een appel?

Hieronder een overzichtje wat er nu eigenlijk aan calorie waarden in 100 gr. appel zit.

Eenheid 100 gr.
Kcal 54 kcal
kJoule 229 kjoule
Eiwit 0,4 gr. •
Koolhydraten 12,0 gr. •
Vet 0,0 gr. •
Voedingsvezel 2,3 gr. •
Natrium 0.002 mg.

Er zitten dus best wel wat calorieën in 100 gr. appel, maar dit betekent niet gelijk dat een appel ongezond is of dat je dik wordt van een appel.

Het mooie van de appel is weer dat de appel veel goede koolhydraat achtige vezels bevat. Dit betekent weer dat je niet dik wordt van appels. De vezels in de appel zorgen er juist weer voor dat je lichaam suikers niet in vet opslaat.

De vraag is een appel nu gezond blijft nu open staan. Natuurlijk is een appel per dag erg gezond. Ik zal je hieronder uitleggen waarom de appel gezond is.

In een appel zit pectine, pectine zorgt ervoor dat je lichaam ontgift en zuiverder wordt. Zware metalen als lood en kwik worden hierdoor uit je lichaam gehaald. Ook bevat de appel 10% van je dagelijkse aanbevolen voedingsvezels.

Zijn appels goed voor je als je probeert af te vallen?

Appels bevatten weinig calorieën en veel vezels, met 116 calorieën en 5,4 gram vezels per groot fruit (sommige grote appels wegen 223 gram).

Er is ook onderzocht dat ze gewichtsverlies ondersteunen. Onderzoek toont aan dat appels het beste in hun geheel kunnen worden gegeten, in plaats van sap, om de honger te verminderen en de eetlust te beheersen.

Kijk dus ook uit met fruit smoothies waar vaak ook alleen gebruik wordt gemakt van het sap of alleen een deel van het vruchtvlees.

Gezond eten en recepten

Ok, je weet nu dat een appel per 100 kg gemiddeld 54 Calorieën bevat en dat een appel erg gezond is. Zeker als je dagelijks een appel eet ben je al gezond bezig.

Nu hebben we het alleen maar over de appel, een aantal maanden geleden heb ik ook al een artikel geschreven over andere soorten fruit en hoeveel suikers ze bevatten. Lees dat artikel hier.

Hoeveel appels mag ik per dag eten?

Een appel per dag zal niet tot gevolg hebben dat je te veel suiker consumeert, dus blijf die gezonde gewoonte volhouden!

In feite zou je elke dag meer dan één fruitportie (bijv. Één middelgrote vrucht) moeten eten. Fruit is een van de beste bronnen van vezels, vitamines, mineralen en antioxidanten.

Wat is de beste tijd om appels te eten?

Een appel per dag houdt de dokter weg, een oud bekend gezegde in het Engels (omdat het daar rijmt). Maar deze immuniteitsverhogende vrucht kan niet op elk moment van de dag worden genuttigd.

Ochtenduren

Volgens studies, zou je een appel in de ochtenduren moeten eten. Dit komt omdat appels rijk zijn aan voedingsvezels, pectine, die wordt aangetroffen in de schil.

Omdat de meeste mensen spijsverteringsproblemen hebben als gevolg van onjuiste slaap of eetgewoonten om ‘s advonds laat nog te eten, zijn appels meteen in de ochtend, na het wakker worden een goed idee.

Het eten van een appel in de ochtend kan dus je stoelgang beter stimuleren dan andere soorten fruit.

Pectine

Ten tweede kan pectine ook helpen om melkzuur te beschermen en de aanwezige bacteriën in de dikke darm te helpen groeien. Dit zal verder helpen in een gezonder spijsverteringskanaal.

Verder kunnen pectines in appels helpen om van toxines af te komen, omdat het leidt tot de eliminatie van carcinogenen, een stof die verantwoordelijk is voor het produceren van kanker.

Wat gebeurt er als je ‘s avonds appels eet?

Als je ‘s avonds of ‘s nachts appels eet, kan dit pro-spijsverteringsfruit zich tegen je keren en je darmfuncties belasten. Dit betekent dat appels ‘s nachts gas produceren en je tijdens de vroege uren ernstig ongemakkelijk maken.

Zeker als je al gevoelige darmen hebt.

Organisch zuur

Het organische zuur in appels kan ook het maagzuur meer verhogen dan het normale niveau en kan je stoelgang belemmeren.

Voordelen van appels

Daarom is het het beste om ‘s ochtends direct na het opstaan ​​appels te eten of als tussendoortje in de ochtend om de maximale voordelen te krijgen, waaronder voedingsstoffen, gewichtsverlies, een goede huid, goede spijsvertering en een gezond lichaam op de lange termijn.

Welke Appel is het gezondste?

Het is tijd om appels letterlijk met appels te vergelijken. Ontdek welke appels het gezondst zijn.

Wanneer je iets onderzoekt, hoor je vaak dat je appels met appels moet vergelijken. Maar wanneer was de laatste keer dat je appels letterlijk met appels vergeleek?

Glanzend versus saai, rood versus groen, zoet versus zuur en fris versus zacht.

Misschien vind je Fuji of Gala lekker, terwijl anderen Granny Smith of Golden Delicious prefereren.

Ongeacht de smaakvoorkeur, is het algemeen bekend dat appels veel vezels en weinig calorieën bevatten, een geweldige mix voor iemand die gezond probeert te eten. Maar hoe zit het met andere factoren? Is er echt een appel die een prijs verdient voor de gezondste?

Pink Lady

Uit een studie uit 2011 van de Universiteit van West-Australië bleek dat appels die rijk zijn aan flavonoïden (plantenpigment) de gezondheid van het hart kunnen verbeteren. De Pinky Lady stond bovenaan de hitlijsten.

Professor Jonathan Hodgson leidde de studie en zei:

‘We hebben ontdekt dat flavonoïde-rijke appels de bloedvatontspanning verbeteren en de stikstofmonoxide-status verbeteren, het molecuul dat bloedvatontspanning veroorzaakt. Een verminderd vermogen van de bloedvaten om te ontspannen kan hoge bloeddruk en hartaandoeningen veroorzaken.”

Flavonoïden kunnen de bloeddruk helpen reguleren en beschermen tegen hartziekten.

Dus, is Pink Lady echt de gezondste appel die er is? Het hangt af van wie je het vraagt ​​en hoe ze ‘gezondst’ classificeren, maar één ding is zeker: er een eten is een verstandige beslissing van jouw kant.

Granny Smith

Als je op zoek bent naar een appel waarvan wetenschappelijk is bewezen dat deze helpt bij het afvallen, zouden Granny Smith-appels een vast onderdeel van je voeding moeten worden.

Wetenschappers weten dat een onbalans van darmbacteriën ertoe kan leiden dat zwaarlijvige mensen ontstekingen ervaren of tot diabetes leiden.

Granny Smith-appels bevatten niet-verteerbare verbindingen die daadwerkelijk kunnen helpen de bacteriën in je dikke darm in evenwicht te brengen, volgens een tijdschrift gepubliceerd in Food Chemistry.

Biologische Appels

Biologische appels zijn vaak populair omdat ze in een andere omgeving worden gekweekt dan conventionele appels. Volgens de Mayo Clinic:

“verwijst het woord” biologisch” naar de manier waarop boeren landbouwproducten verbouwen en verwerken. Organische landbouwmethoden zijn ontworpen om bodem- en waterbehoud te stimuleren en vervuiling te verminderen.”

Biologische appels zijn ook veel waarschijnlijker vrij van pesticiden, in tegenstelling tot conventionele appels. Dit betekent echter niet dat alle organische beter (of gezonder) is dan iets dat niet biologisch is geproduceerd.

Rood, groen, goud of organisch, resultaten zijn gemengd over wie de gezondste appelprijs mee naar huis neemt.

Dus in plaats van een topkeuze te kunnen noemen, raden we je gewoon aan om van je favoriete appels te genieten en elke dag minstens drie porties fruit en vier porties groenten te eten, zoals aanbevolen door het Office of Disease Prevention and Health Promotion.

Bedankt voor het lezen, onderaan deze pagina kan je reageren, mocht je dat willen. 

Lees ook: welk fruit heeft het minste suiker?