Elektrische auto opladen: Kosten, opties, laadpalen [Complete gids]

by Joost | Geupdate op:  augustus 13, 2021

Elektrische auto zijn tegenwoordig niet meer weg te denken uit het straatbeeld.

Elektrisch rijden is goed voor het milieu, je betaalt geen aankoopbelasting en ook geen wegenbelasting.

Als je een elektrische auto koopt, krijg je er vaak een stekker bij, maar helaas word je vaak niet goed voorgelicht over het opladen zelf.

Elektrische auto opladen

Heb je toevallig al eens nagedacht over het aanschaffen van een elektrische auto, maar weet je niet waar je moet beginnen?

Vraag je je soms af hoe het zit met het opladen van een elektrische auto, wat de kosten zijn en hoe lang je je auto dan moet opladen?

In dit artikel leggen we je alles uit over het opladen van elektrische auto’s.

We geven je daarnaast een idee over de kosten van het opladen van een elektrische auto, de verschillende oplaadmogelijkheden en hun veiligheid, en wat de procedure is om een laadpaal aan te vragen aan huis of in je directe omgeving.

Wat zijn de kosten van het opladen van een elektrische auto?

Dat is misschien een van de eerste vragen die je jezelf stelt als je een elektrische auto overweegt.

Wat de kosten zijn van het opladen van een elektrische auto, hangt af van of je de auto thuis oplaadt of bij een publieke laadpaal.

Als je er voor kiest om je auto thuis op te laden, dan betaal je het stroomtarief per kWH van je energiecontract.

Om je een gemiddelde te geven in 2020, is dat ongeveer €0,23.

Als je je auto oplaadt aan een publieke laadpaal, kan het bedrag variëren van ongeveer €0,20 tot €0,60 per kWh.

Door heel Nederland staan (semi-)publieke oplaadpunten aan de openbare weg, maar ook bij parkeergarages en bedrijven.

Om gebruik te kunnen maken van een openbare laadpaal heb je een laadpas nodig, die je scant bij het oplaadpunt voordat je gaat opladen.

Sommige laadpalen zijn gratis, maar doorgaans heb je een abonnement nodig om te kunnen laden. Vervolgens betaal je voor het aantal kWh dat je afneemt.

Kun je je auto opladen via een gewoon stopcontact?

Als je een elektrische auto koopt, krijg je er vaak een stekker bijgeleverd.

Echter wordt er vaak niet goed uitgelegd hoe je deze moet gebruiken of wat er met de stekker gedaan moet worden.

Niet gewoon in het stopcontact

Veel mensen weten namelijk niet dat als je de elektrische auto thuis gaat opladen, het geen wijs idee is om deze direct in het stopcontact te steken, zoals je zou doen met alle andere huishoudelijke apparaten (220V, 10A).

Dit wordt ook wel Mode 1 opladen genoemd.

Het opladen van je elektrische auto aan een gewoon stopcontact wordt sterk afgeraden, omdat er geen beveiliging en begrenzer is en er dus een kans is dat het stopcontact gaat smelten.

Helemaal als je bijvoorbeeld elektrisch kookt en dit tegelijkertijd zou doen als de auto wordt opgeladen, dan loop je de kans dat de hoofdzekering eruit klapt.

Ook duurt deze manier van opladen er lang, wel rond de 12 uur.

Met een vaste stroombegrenzer

Als je je auto toch via het gewone stopcontact wil opladen, zorg er dan voor dat je met een vaste stroombegrenzer laadt.

Mode 2 opladen wordt dit ook wel genoemd.

Dit gebeurt meestal aan een gewoon stopcontact, via een laadpaal of laadbox thuis. Meestal krijg je een kastje met ingebouwde stroombeperker geleverd bij de kabel van de auto.

Je kunt hier vaak niet meer dan 10A mee laden, waardoor het laden erg lang duurt op deze manier. Let erop dat het aantal ampère van de auto niet te hoog staat afgesteld, bijvoorbeeld maximaal 8A of 10A.

Controleer ook goed dat het verlengsnoer niet te erg verwarmd. Als deze toch te warm wordt, verlaag dan het aantal ampère of vervang je verlengsnoer voor een dikker of zwaarder verlengsnoer.

Kun je je elektrische auto thuis opladen?

Het opladen van je elektrische auto thuis is mogelijk, zonder je reguliere stopcontact te hoeven gebruiken.

Je kunt je elektrische auto namelijk thuis opladen door een thuislaadpunt aan te sluiten op een aparte, vrije groep in de meterkast. Je moet er dan wel voor zorgen dat je je eigen parkeerplaats hebt.

Een thuislaadpunt kun je aanvragen, en soms levert de gemeente er zelfs gratis een.

Als je geen eigen parkeerplaats hebt, dan zul je gebruik moeten maken van een publieke laadpaal in de buurt.

Hierover lees je meer in de rest van dit artikel.

Wat is het verschil tussen snelladen en gewoon laden?

Je kunt je elektrische auto opladen via een publieke laadpaal (Mode 3), of via een snellaadpaal (Mode 4).

Als je je auto oplaadt aan een gewone laadpaal, kost het je gemiddeld 4 uur voordat de lege accu van je auto helemaal opgeladen is (100%).

Dit integendeel tot snellaadpalen, waar je je auto meestal enkel tot 80% kunt opladen, maar dat kost je slechts een half uur.

De meest gebruikte methode voor het opladen van een elektrische auto is Mode 3: een mooie, gecontroleerde manier van opladen met behulp van een laadpaal.

Een stuk veiliger dan het opladen via een stopcontact.

Mode 4 opladen wordt ook wel DC-laden genoemd. Dit zijn snelladers die in staat zijn om een elektrische auto bijzonder snel op te laden.

Snellaadpalen komen minder vaak voor dan gewone publieke laadpalen, maar er komen er wel steeds meer bij.

Kijk wel even in het instructieboekje van je auto voordat je een snellaadpunt gebruikt, want niet elke elektrische auto kan opgeladen worden aan een snellaadpaal!

Hoe maak je een laadpaal aan huis?

Zoals hierboven genoemd, wordt er geadviseerd niet zomaar je auto aan te sluiten via een normale wandcontactdoos. Er is namelijk een controller nodig die aan de auto doorgeeft hoe snel er geladen kan worden.

Er zijn 3 onderdelen die je nodig hebt voor het bouwen van je eigen laadpaal aan huis:

Een voorbeeld van een controller is de smart EVSE controller. Deze kun je thuis gemakkelijk op een DIN-rail klikken.

Om er zeker van te zijn dat het stroomverbruik in huis samen met het laden van de auto niet meer is dan de hoofdzekering aankan, kun je een extra toevoeging erbij kopen die de controller hierop aanpast. Een smart EVSE controller kost ongeveer 140 euro.

Wat betreft het relais kun je een 4-polig 63A relais gebruiken, die je ook op de DIN-rail kunt klikken. Het relais schakelt in wanneer de auto en controller in overeenstemming zijn over de laadstroom.

Het laatste onderdeel, een contrastekker, is nodig om het geheel aan de auto aan te sluiten. Bij de meeste auto’s wordt deze kabel meegeleverd en de meest gebruikte stekker in Nederland is de IEC 62196 Type 2 stekker (ook wel “Mennekes stekker” genoemd).

De Type 2 stekker is geschikt voor laden met 3 fasen, maar het is afhankelijk van de auto en gebruikte kabel of dat ook daadwerkelijk kan. Het is misschien ook handig om een kast met DIN-rail aan te schaffen als je alles netjes in een kast wil monteren.

Nu is de laadpaal klaar. Als je dit goed hebt gedaan (zie het schema dat bij de smart EVSA geleverd wordt) leiden er 2 draden van de controller naar het relais en nog 2 draden van de controller naar de contrastekker.

De L1, L2 en L3 fasedraden en de N gaan door het relais ook naar de contrastekker en tevens de randaarde zit aangesloten op een controller en contrastekker. De controller kun je instellen op een maximale laadstroom, en er wordt geadviseerd om deze te begrenzen op 14A.

Let wel op! Bij het maken van je eigen laadpaal gaat het om grote spanning, en het is niet aan te raden om hiermee aan de slag te gaan zonder kennis van elektra. Alle bekabeling moet berekend zijn op de grote spanning, en dit gaat niet zonder risico.

Hoe vraag je een laadpaal aan en wat zijn de mogelijkheden?

Heb je een elektrische auto, maar nog geen laadpaal in de directe omgeving? Of heb je een elektrische auto maar geen eigen parkeerterrein?

Omdat steeds meer mensen een publiek laadpunt aanvragen, komen er steeds meer laadpalen in openbare ruimtes.

De aanvraag van een laadpaal doe je normaal gesproken online bij jouw gemeente. Je gemeente beslist waar openbare laadpalen mogen komen te staan, en alleen zij kunnen je adviseren over de mogelijkheden afhankelijk van je woonsituatie en de regels van je gemeente.

De gemeente zal in ieder geval eerst onderzoeken of er al een laadpaal bij je in de buurt staat en of je een eigen parkeerterrein hebt waar eventueel een laadpunt geplaatst zou kunnen worden.

Je kunt online een overzicht krijgen van alle locaties van nieuwe laadpalen, palen die gebouwd zullen worden en palen die eerder aangevraagd zijn maar zijn afgewezen.

Als je de laadpaal op je eigen terrein wil laten plaatsen, zijn de mogelijkheden afhankelijk van je woonsituatie.

Als je in een flat of appartementencomplex woont, heb je eerst toestemming nodig van de beheerder of VvE. Als je toestemming hebt om de laadpaal te plaatsen, dan kun je er een aanvragen via een laadpaal-aanbieder.

De aansluiting van de laadpaal kan op 2 manieren:

De eerste is via een aparte elektriciteitsaansluiting op je eigen terrein, bijvoorbeeld je parkeerplek. Je kunt een nieuwe aansluiting aanvragen en zult een aparte factuur ontvangen voor de verbruikte stroom.

De tweede manier is via een vrije groep in de meterkast, als de laadpaal op korte afstand van je woning wordt geplaatst.

Je kunt hiervoor het beste contact opnemen met een leverancier van de laadpaal.

Afhankelijk van het type auto en snelheid waarmee je je auto wil opladen, is het wellicht nodig om de capaciteit van de elektriciteitsaansluiting te verzwaren. Neem hiervoor ook contact op met je leverancier.

Als je eigen grond hebt, wordt er geadviseerd om voor een laadpaal thuis of bij je bedrijfspand te kiezen. Dat is namelijk goedkoper en gemakkelijker, omdat je je auto oplaadt wanneer het je zelf uitkomt en op de meeste veilige manier.

Het aanschaffen van een laadpaal kost je ongeveer tussen de €1.000 en €2.000, wat weer afhangt van je voorkeur en het model elektrische auto dat je aan hebt geschaft.

Hoe lang moet een elektrische auto opladen?

Hoe lang een elektrische auto nodig heeft om op te laden, hang voornamelijk af van het type oplaadpunt en het type auto. Het is daarom verstandig om je in te lezen over de specificaties van je auto.

Zoek op de betreffende website van het merk van je auto hoe snel elk model kan opladen.

Andere factoren die meespelen zijn de temperatuur van de accu voor het laden en het percentage dat bijgeladen moet worden.

Is er brandgevaar als je je elektrische auto oplaadt in de parkeergarage?

Omdat er vanuit het hele land vragen hierover werden gesteld, onderzochten IFV en Brandweer Nederland de situatie.

Hieruit bleek dat de kans op brand voor een elektrische auto die oplaadt in de parkeergarage niet per se groter is dan opladen buiten.

Wel is deze lastiger te blussen, omdat er veel meer water nodig is en bovendien de elektrische auto plotseling in brand kan vliegen.

Het probleem is dat de kans groter is dat de brand overspringt op andere auto’s in een kleinere parkeergarage.

Om de brand te bestrijden, lijkt onderdompelen het meest effectief te zijn, echter is dit lastiger als de auto zich in een parkeergarage bevindt. Bovendien maakt het vrijkomen van giftige en bijtende stoffen de brandbestrijding een flinke uitdaging.

Belangrijk is om te zorgen dat je de juiste kabels en accessoires gebruikt voor het opladen van je elektrische auto, en maak liever geen gebruik van een verlengkabel.

We adviseren je ook bij het afsluiten van je autoverzekering om goed te kijken naar de dekking bij het ontstaan van een brand van de elektrische auto.

Lees ook: Ontwikkeling & voordelen van duurzame energie | dit zijn de trends.